Najaarsconcert met Blaaskwintet Furore

Buiten een regenachtige herfstmiddag; binnen de warme klanken van het Blaaskwintet Furore!

De vijf jonge musici presenteerden een dwarsdoorsnede van het repertoire voor de bezetting fluit, klarinet, hobo, fagot en hoorn, beginnend in de vroege negentiende eeuw bij de muziek van Franz Danzi en eindigend in onze eigen tijd bij die van Pēteris Vasks.

Fluitiste Maartje Valk introduceerde Vasks’ Music for a deceased friend bij het publiek en vertelde over het contact dat zij had met de componist over dit bijzondere werk. Rijk aan stemmingen was het, waarbij Vasks niet alleen de blaasinstrumenten inzette maar ook de menselijke stem een rol toebedeelde.

Naast Barbers lome Summer Music de goedgeluimdheid van Françaix in zijn eerste kwintet en Hindemith in een glansrol met zijn Kleine Kammermusik. Een rijke en gevarieerde muziekmiddag door een jong en fris blazersensemble!

Uniek kijkje achter de (renovatie)schermen

Momenteel vindt een grote renovatie plaats van Concertgebouw De Vereeniging. Vanuit een masterplan werden in 2014 de technische installaties van de grote zaal onder handen genomen en in 2015 de renovatie van het Grand Café, hal en foyers op de begane grond. Het backstagegedeelte is nu aan de beurt: de zeer gedateerde (te kleine) ruimtes voor dirigenten, solisten, orkesten en koren worden gesloopt en krijgen een modern jasje. Ook worden de overige zalen gerenoveerd en wordt de linkertraptoren in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Architect Job Roos tekende evenals bij de vorige renovatie voor het ontwerp en aannemers Van Wijnen en het Nijmeegse bedrijf Van Tienen voeren de renovatie uit.

Bent u nieuwsgierig naar hoe het er op dit moment uitziet? Op zondag 9 december vinden er speciale rondleidingen plaats door het concertgebouw. Indien de (veiligheid op de) bouw het toe laat, kijken we ook op het bouwterrein. Starttijden: 11.00 uur, 13.00 uur en 15.00 uur. Wilt u deelnemen? Meldt u dan hier aan (aanmelden is verplicht). 

Meer informatie vindt u hier.

Vriendenconcert Furore Blaaskwintet

 

Zondag 2 december 2018, Kleine zaal
Aanvangstijd 12:30 uur

Programma
Samuel Barber – Summer Music
Peteris Vasks – Music for a deceased friend
Franz Danzi- Kwintet in g, op. 56 nr. 2
Paul Hindemith – Kleine Kammermusik
Jean Françaix – Kwintet nr. 1

Wie zijn wij?
Het FuroreBlaaskwintet is een jong en enthousiast muzikaal ensemble dat elkaarheeft leren kennen tijdens hun studie aan het KoninklijkConservatorium Den Haag en Codarts Rotterdam. Deze vijf blazers,sommigen nog in opleiding en anderen al afgestudeerd, wijden zichvol overgave aan de kamermuziek.

Furore speelt regelmatig op diverse podia door het heleland, was meerdere malen live te horen op radio 4 in de programma’s Opiumen Zomeravondconcert en ook was er een glimp van ze op te vangen optelevisie: in het programma Maestro (2016) werkten zij mee aande coachings-trajecten van o.a. winnares Leona Philippo.In april 2017 nam Furore als één van 23 jonge professionele kwintettendeel aan het prestigieuze, internationale kamermuziekconcours in Lyon(FR). 18 oktober 2017 debuteerden ze in de Kleine Zaal van hetConcertgebouw Amsterdam.

Kijk hier voor meer informatie.

Voorjaarsconcert ‘100 jaar na Claude Debussy (1862-1918)’

Informatie over programma en kaartverkoop via: www.stadsschouwburgendevereeniging.nl Tel. kassa (in Stadsschouwburg): 024 – 322 11 00 (ma-vr 09:30-17:30, za 11:00-16:00)

Op 8 april 2018 klinkt muziek van Debussy in drie concerten in de Kleine Zaal van Concertgebouw De Vereeniging. ’s Ochtends om 11:00 uur trappen leerlingen van privédocenten en van De Lindenberg af met pianowerken. Sebastiaan Oosthout zal met enkele van zijn leerlingen ook quatre mains spelen. Daarnaast zal Femke Hulsman, nadat zij als pianist is opgetreden, ook twee van Debussy’s liederen zingen. ’s Middags om 14:00 uur spelen de pianisten Nata Tsvereli en Paul Komen een programma geheel gewijd aan Debussy’s Images: de bundels voor piano solo Images I en Images II, en na de pauze een transcriptie voor piano quatre mains van Debussy’s Images pour Orchestre. Als de uitvoering van deze transcriptie al geen Nederlandse première is, dan toch zeker een zeldzame kans om deze prachtige muziek in een versie voor twee pianisten te kunnen beluisteren. Van 15:30-16:30 uur wordt een ‘grote pauze’ ingevuld door Stadsschouwburg & De Vereeniging, met Franse kaas en wijn in het restaurant van De Vereeniging. Deze muzikale dag wordt afgesloten met het concert van 16:30 uur, waarin kamermuziek zal klinken. Musici van het Ensemble Lumaka brengen een programma dat is samengesteld rondom Debussy’s Sonate voor fluit, altviool en harp. Debussy’s vernieuwingen inspireerden vanzelfsprekend andere componisten. In dit slotconcert klinken naast twee werken van Debussy ook werken van Dubois, Smit en Takemitsu voor de combinatie fluit, altviool en harp. Dit concert heeft geen pauze en duurt tot 17:30 uur.

Volgens Pierre Boulez nam de moderne muziek in 1894 een aanvang met de eerste uitvoering van Claude Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune. Na de première van de opera Pelléas et Mélisande in 1902 was Debussy’s naam als vernieuwend componist definitief gevestigd. Daarna componeerde hij verschillende andere meesterwerken, waarbij hij ervoor oppaste zichzelf te herhalen en steeds op zoek was naar vernieuwingen. Debussy besefte heel goed dat hij zijn vernieuwingen op alle fronten tegelijkertijd moest doorvoeren, wilde hij voorkomen dat zijn ideeën zouden stranden als louter interessante experimenten. Dus dat deed hij: Debussy veranderde vorm, frasering, harmonie en instrumentatie van de muziek simultaan. Geen grote kunst zonder durf.

Daarbij werd Debussy in grote mate geïnspireerd door beeldende kunst, poëzie, literatuur en de natuur. Deze beïnvloeding is terug te vinden in de titels van veel van zijn werken. De interpretatie van die werken heeft tot veel discussie geleid: begrijpelijkerwijs kan worden gedacht dat Debussy ook daadwerkelijk iets bepaalds wilde uitdrukken of weergeven – bijvoorbeeld de zee in het orkestwerk La Mer – maar zelf benadrukte hij dat het enkel om inspiratiebronnen ging, en dat het kunstwerk als resultaat door iedere luisteraar verschillend geïnterpreteerd wordt, dus een bepaald onderwerp niet definitief kan uitdrukken. Hij ontkende dan ook stellig een ‘impressionist’ te zijn, een etiket dat hem vaak opgeplakt werd. Dit was voor Debussy temeer een serieuze zaak, omdat impressionisme door velen met vaagheid geassocieerd werd, terwijl hij in zijn partituren juist heel precieze speel- en interpretatieaanwijzingen gaf om zijn bedoelingen duidelijk te maken. De bijzondere klanken en nuances, juist zo kenmerkend voor zijn muziek, kunnen wegvallen bij een te vrije omgang met het muzikale materiaal. Dat Debussy erg kritisch was op de uitvoerders van zijn muziek is dan ook volkomen begrijpelijk.

Toen Debussy overleed in 1918, dit jaar precies een eeuw geleden, was er een indrukwekkende hoeveelheid prachtige muziek uit zijn pen gevloeid. Dit ondanks het feit dat hij vaak een trage werker wordt genoemd. Hij schreef veel pianomuziek, vanaf zijn eerste tot zijn laatste jaren als componist, enkele grote orkestwerken, één opera en veel liederen. De kamermuziek was er bijna stiefmoederlijk vanaf gekomen als hij niet aan het eind van zijn leven drie kamermuzieksonates had toegevoegd aan zijn œuvre. Deze late meesterwerken waren een welkome aanvulling op zijn bekende strijkkwartet uit 1893.

 

 

Podium voor de Stad 2018

Op 25 februari vond de derde editie van Podium voor de Stad plaats in Concertgebouw De Vereeniging. Diverse amateur- en semi-professionele ensembles, orkesten en gelegenheidsformaties uit Nijmegen en omstreken gaven acte de présence. Het was een dag boordevol gratis optredens, verdeeld over drie zalen. De grande finale van deze editie werd verzorgd door de 27-jarige Britse pianist Alexander Ullman, die op 21 oktober 2017 de eerste prijs won tijdens het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. Het was een fantastische afsluiter van een andermaal zeer geslaagde editie van ‘Podium voor de stad 2018’. Een kleine sfeerimpressie:

Deze diashow vereist JavaScript.

©Vrienden van de Vereeniging

Voor meer foto’s, zie ook: Nieuws uit Nijmegen.