Voorjaarsconcert ‘100 jaar na Claude Debussy (1862-1918)’

Informatie over programma en kaartverkoop via: www.stadsschouwburgendevereeniging.nl Tel. kassa (in Stadsschouwburg): 024 – 322 11 00 (ma-vr 09:30-17:30, za 11:00-16:00)

Op 8 april 2018 klinkt muziek van Debussy in drie concerten in de Kleine Zaal van Concertgebouw De Vereeniging. ’s Ochtends om 11:00 uur trappen leerlingen van privédocenten en van De Lindenberg af met pianowerken. Sebastiaan Oosthout zal met enkele van zijn leerlingen ook quatre mains spelen. Daarnaast zal Femke Hulsman, nadat zij als pianist is opgetreden, ook twee van Debussy’s liederen zingen. ’s Middags om 14:00 uur spelen de pianisten Nata Tsvereli en Paul Komen een programma geheel gewijd aan Debussy’s Images: de bundels voor piano solo Images I en Images II, en na de pauze een transcriptie voor piano quatre mains van Debussy’s Images pour Orchestre. Als de uitvoering van deze transcriptie al geen Nederlandse première is, dan toch zeker een zeldzame kans om deze prachtige muziek in een versie voor twee pianisten te kunnen beluisteren. Van 15:30-16:30 uur wordt een ‘grote pauze’ ingevuld door Stadsschouwburg & De Vereeniging, met Franse kaas en wijn in het restaurant van De Vereeniging. Deze muzikale dag wordt afgesloten met het concert van 16:30 uur, waarin kamermuziek zal klinken. Musici van het Ensemble Lumaka brengen een programma dat is samengesteld rondom Debussy’s Sonate voor fluit, altviool en harp. Debussy’s vernieuwingen inspireerden vanzelfsprekend andere componisten. In dit slotconcert klinken naast twee werken van Debussy ook werken van Dubois, Smit en Takemitsu voor de combinatie fluit, altviool en harp. Dit concert heeft geen pauze en duurt tot 17:30 uur.

Volgens Pierre Boulez nam de moderne muziek in 1894 een aanvang met de eerste uitvoering van Claude Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un faune. Na de première van de opera Pelléas et Mélisande in 1902 was Debussy’s naam als vernieuwend componist definitief gevestigd. Daarna componeerde hij verschillende andere meesterwerken, waarbij hij ervoor oppaste zichzelf te herhalen en steeds op zoek was naar vernieuwingen. Debussy besefte heel goed dat hij zijn vernieuwingen op alle fronten tegelijkertijd moest doorvoeren, wilde hij voorkomen dat zijn ideeën zouden stranden als louter interessante experimenten. Dus dat deed hij: Debussy veranderde vorm, frasering, harmonie en instrumentatie van de muziek simultaan. Geen grote kunst zonder durf.

Daarbij werd Debussy in grote mate geïnspireerd door beeldende kunst, poëzie, literatuur en de natuur. Deze beïnvloeding is terug te vinden in de titels van veel van zijn werken. De interpretatie van die werken heeft tot veel discussie geleid: begrijpelijkerwijs kan worden gedacht dat Debussy ook daadwerkelijk iets bepaalds wilde uitdrukken of weergeven – bijvoorbeeld de zee in het orkestwerk La Mer – maar zelf benadrukte hij dat het enkel om inspiratiebronnen ging, en dat het kunstwerk als resultaat door iedere luisteraar verschillend geïnterpreteerd wordt, dus een bepaald onderwerp niet definitief kan uitdrukken. Hij ontkende dan ook stellig een ‘impressionist’ te zijn, een etiket dat hem vaak opgeplakt werd. Dit was voor Debussy temeer een serieuze zaak, omdat impressionisme door velen met vaagheid geassocieerd werd, terwijl hij in zijn partituren juist heel precieze speel- en interpretatieaanwijzingen gaf om zijn bedoelingen duidelijk te maken. De bijzondere klanken en nuances, juist zo kenmerkend voor zijn muziek, kunnen wegvallen bij een te vrije omgang met het muzikale materiaal. Dat Debussy erg kritisch was op de uitvoerders van zijn muziek is dan ook volkomen begrijpelijk.

Toen Debussy overleed in 1918, dit jaar precies een eeuw geleden, was er een indrukwekkende hoeveelheid prachtige muziek uit zijn pen gevloeid. Dit ondanks het feit dat hij vaak een trage werker wordt genoemd. Hij schreef veel pianomuziek, vanaf zijn eerste tot zijn laatste jaren als componist, enkele grote orkestwerken, één opera en veel liederen. De kamermuziek was er bijna stiefmoederlijk vanaf gekomen als hij niet aan het eind van zijn leven drie kamermuzieksonates had toegevoegd aan zijn œuvre. Deze late meesterwerken waren een welkome aanvulling op zijn bekende strijkkwartet uit 1893.

 

 

Podium voor de Stad 2018

Op 25 februari vond de derde editie van Podium voor de Stad plaats in Concertgebouw De Vereeniging. Diverse amateur- en semi-professionele ensembles, orkesten en gelegenheidsformaties uit Nijmegen en omstreken gaven acte de présence. Het was een dag boordevol gratis optredens, verdeeld over drie zalen. De grande finale van deze editie werd verzorgd door de 27-jarige Britse pianist Alexander Ullman, die op 21 oktober 2017 de eerste prijs won tijdens het Internationaal Franz Liszt Pianoconcours in Utrecht. Het was een fantastische afsluiter van een andermaal zeer geslaagde editie van ‘Podium voor de stad 2018’. Een kleine sfeerimpressie:

Deze diashow vereist JavaScript.

©Vrienden van de Vereeniging

Voor meer foto’s, zie ook: Nieuws uit Nijmegen.

Podium voor de Stad 2018

DIVERSE MUSICI (AMATEURS, (SEMI-)PROFESSIONEEL) UIT NIJMEGEN EN OMSTREKEN

De derde editie van Podium voor de stad is op zondag 25 februari in Concertgebouw De Vereeniging. Het is dé ontmoetingsplek voor amateur- en semi professionele ensembles, orkesten en gelegenheidsformaties uit Nijmegen en omstreken. Een dag boordevol (gratis) optredens verdeeld over diverse podia. De Vrienden van De Vereeniging zijn gevraagd als gastprogrammeurs en hebben het programma samengesteld.

Bekijk hieronder de volledige TIMETABLE.

Nijmeegs Blazers Ensemble presenteert: “Jong Talent 2018”

Een nieuwe reeks concerten, getiteld: ‘Muziekstudent op weg naar het publiek’, geeft een (amateur-)ensemble een uniek concert, in samenwerking met een jong talent als solist. Deze reeks wordt mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van de Vereeniging.

In dit unieke eerste concert voert het Nijmeegs Blazers Ensemble -met als solist Cecilia van Berkum (viool)- prachtige werken uit onder leiding van Mark Snitselaar.

Voor dit concert zijn 50 kaarten tegen een gereduceerde prijs van €5 per stuk beschikbaar voor onze leden (in uw email leest u hoe u uw kaarten met vriendenkorting bestelt). 

Zondag 21 januari 2018, 15.00 uur

Programma
Jurriaan Andriessen: Respiration Suite

Kurt Weill: Concert voor viool en blaasorkest, opus 22
Antonin Dvorak: Serenade, opus 44

 

 

Nieuwe reeks concerten: “Muziekstudent op weg naar het publiek”

Onder deze titel willen we een nieuwe reeks concerten opzetten in de Kleine Zaal van de Vereeniging. Het idee bestaat daaruit dat we tweemaal per jaar een goed amateur-ensemble de gelegenheid geven om samen met een jonge muziekstudent als solist op te treden in de Kleine Zaal. Het jaarlijks terugkerende evenement Podium voor de Stad geeft ons de gelegenheid contact te leggen met geïnteresseerde ensembles en hen uit te nodigen met een voorstel te komen voor een solist. De Vrienden zullen deze concerten subsidiëren en onder haar programmering laten plaats vinden.

Dit initiatief dient een aantal doelen: (1) wij kunnen amateurensembles gemakkelijker de mogelijkheid bieden in de Kleine Zaal op te treden, (2) wij kunnen jonge muziekstudenten de gelegenheid geven met een ‘vreemd’ ensemble solisten-ervaring op te doen in een ‘echte’ zaal en (3) wij kunnen nog iets extra bieden voor onze leden door hen tegen een laag tarief toegang te geven tot deze concerten.

Om hier ervaring mee op te doen is dit initiatief samengevoegd met een eerder bestaand initiatief van het Nijmeegs Blazersensemble (NBE), dat erop neer komt dat wij al op korte termijn een eerste concert in deze nieuwe reeks kunnen aanbieden met een bijzonder programma.